[ Lire notre rubrique Actualités pour les dernières infos ]

Aanrandingen doen vragen rijzen over veiligheid Brussel-Zuidrenovatie

– « De Morgen », 31 augustus 2007

De weken werden vier minderjarige meisjes misbruikt vlak bij het Brusselse Zuidstation, nadat een of meerdere vreemde mannen aanboden om hen de weg te wijzen naar een leuk café of een slaapplaats. Is dat toeval, of is het bouwwerf rond Brussel-Zuid een nieuw terrein voor verkrachters?

De Columbiaanse tweelingzusjes van zeventien en de Lennikse vriendinnen van vijftien en zestien werden gedrogeerd en/of geslagen en dan verkracht. En daarna weer op straat gedumpt.

Is het station van Brussel-Zuid een plaats aan het worden waar verkrachters jonge meisjes zoeken die verloren lopen in de grote stad? « Nee, dat denken we niet », zegt Guy Schmitt, woordvoerder van de politiezone Sint-Gillis, waarbij het Zuidstation hoort. « Maar die twee verkrachtingszaken zijn een probleem. Alle stations ter wereld kunnen hiermee te maken krijgen, maar blijkbaar is er op dit moment meer gevaar in Brussel-Zuid dan pakweg in het station van Antwerpen of Luik. Ik wil er wel op wijzen dat de feiten, de verkrachting, buiten het station zelf zijn gebeurd. In het station is er veel aandacht voor veiligheid, een maand geleden is zelfs ons nieuwe veiligheidsplan Secure Midi in werking getreden, waar we nu toch al de vruchten van plukken. Voor een station dat zo druk is, is de veiligheid in het station goed. Het is ook buiten het station, bij de bushalte, dacht ik, dat de meisjes werden aangesproken. »

Vijf jaar geleden kwam wie het Zuidstation buitenliep langs de ene uitgang terecht in een buurt met cafeetjes, aan de andere kant aan de bocht waarin de taxi’s stonden te wachten. Nu hebben de cafeetjes plaatsgemaakt voor leegstand, en gaan hier straks kantoren komen in het kader van een heraanleg van de buurt.

Aan de andere kant zijn de taxi’s verdwenen, de bocht is nu een grote halteplaats voor meerdere bussen geworden. Terwijl je vroeger in een cafeetje of aan een taxichauffeur de weg kon vragen als je het even niet goed wist, zijn die aanspreekpunten nu verdwenen. Bij andere uitgangen van het station staan er nog wel taxi’s.

Hebben de reizigers in Brussel-Zuid geen klachten over de bewegwijzering en veiligheid van het station en de stationsbuurt zoals ze er nu bij ligt? « Daar krijgen we bij mijn weten geen klachten over », zegt Philippe Tomberg, woordvoerder van de NMBS-Holding, die station Brussel-Zuid beheert. « En wat er op het trottoir buiten het station gebeurt, is niet onze verantwoordelijkheid. Daarvoor moet u bij de politie zijn. »

Wat er op hun trottoir gebeurt, is wél de verantwoordelijkheid van de NMBS », meent professor André Loeckx, voorzitter van de jury voor stadsvernieuwing in de Vlaamse Gemeenschap en departementshoofd architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening.

« Elementen als een taxirij, cafeetjes, winkels, goede verlichting, bewegwijzering en een duidelijk overzicht van de ruimte zijn essentieel voor de veiligheid van de reizigers en de leefbaarheid van een station. Als deze ontbreken, dan zal dat niet alleen het onveiligheidsgevoel van reizigers vergroten, maar ook criminaliteit aantrekken. Dat hierop gelet moet worden bij stadsvernieuwing ligt voor de hand. Een veilige omgeving creëren behoort tot het abc van de stadsaanleg. Als a en b functioneel gebruik van de ruimte en duurzaamheid zijn, dan is veiligheid c. Zeker bij stations in aanleg, of waar een stuk van de buurt vernieuwd wordt, is extra aandacht voor deze factoren cruciaal. Het wegvallen van een taxirij of cafeetjes kan een groot verschil maken. Dode hoeken en zones waar overzicht en leven ontbreken, moeten ook in een buurt in aanleg vermeden worden. Want zo’n vernieuwing kan soms een paar jaren duren. »

Professor Loeckx vraagt zich dan ook af of bij de nieuwe plannen voor het Zuidstation wel genoeg rekening is gehouden met veiligheid en leefbaarheid van het station en de stationsbuurt. « Als een van de betrokken partijen, de NMBS, de MIVB of De Lijn bijvoorbeeld, te veel haar zin kan doen, waardoor er te weinig rekening wordt gehouden met eisen van bewoners of andere belangengroepen, komt dat de aanleg meestal niet ten goede. Ik heb de indruk dat men in Brussel minder goed weet samen te werken met alle partijen dan in andere Vlaamse steden. Zeker als er veel geld wordt gestoken in de vernieuwing van een station, is er geen enkel excuus om te weinig aandacht te besteden aan de veiligheid. » (Katrijn Serneels)











http://www.quartier-midi.be | http://film.quartier-midi.be | http://www.bruxelles-midi.be